Napęd xDrive to znak rozpoznawczy BMW. Jest to system, który dba o trakcję, stabilność i precyzyjne prowadzenie niezależnie od warunków. Jednak jak każda zaawansowana technologia, także on ulega zużyciu. Gdy pojawią się pierwsze niepokojące objawy, nie zawsze są one kojarzone z napędem 4×4. Tymczasem uszkodzona skrzynia rozdzielcza xDrive lub zużyty reduktor mogą dawać bardzo charakterystyczne sygnały, które warto znać. Jak rozpoznać awarię napędu w BMW?
Spis treści
Jakie dźwięki mogą wskazywać na uszkodzenie skrzynki rozdzielczej xDrive?
Pierwszym sygnałem ostrzegawczym są metaliczne dźwięki lub zgrzyty dobiegające spod podłogi samochodu. Najczęściej pojawiają się podczas przyspieszania albo zwalniania. Dlaczego tak się dzieje? Ich źródłem może być rozciągnięty łańcuch w skrzyni rozdzielczej xDrive, który przeskakuje na kołach zębatych. Z czasem hałas narasta i zaczyna towarzyszyć każdemu manewrowi zmiany obciążenia.
Jeśli zamiast zgrzytów pojawia się jednostajne buczenie lub wycie przy stałej prędkości, może to oznaczać zużycie łożysk w skrzynce rozdzielczej. Tego typu dźwięków nie wolno bagatelizować – im dłużej pracują zużyte elementy, tym większe ryzyko zniszczenia całej przekładni. W takim przypadku nie warto zwlekać z diagnostyką BMW w Warszawie.
Profesjonalny serwis BMW w Warszawie
Zadbaj o swoje BMW już dziś!
Jak rozpoznać typowe objawy uszkodzenia napędu xDrive w BMW?
Jak już wiesz, objawy uszkodzonego napędu xDrive bywają mylące. Auto może szarpać przy ruszaniu, tracić płynność przy zmianach biegów albo zachowywać się tak, jakby miało napęd tylko na jedną oś. W niektórych przypadkach zapala się kontrolka 4×4 i system przechodzi w tryb awaryjny. To znak, że sterownik napędu wykrył nieprawidłowy rozdział momentu obrotowego.
Co może wyjść przy przeglądzie? W diagnostyce pojawiają się błędy związane z czujnikami prędkości kół, które mają kluczowy wpływ na działanie napędu. W efekcie samochód może tracić stabilność lub nadmiernie angażować system DSC, co obniża komfort jazdy.
Jakie są objawy uszkodzenia reduktora xDrive?
Kiedy reduktor xDrive zaczyna szwankować, kierowca odczuwa wyraźne drgania, szczególnie przy niskich prędkościach. Do tego często pojawiają się szarpnięcia przy ruszaniu lub lekkie opóźnienie reakcji na gaz. To typowe objawy uszkodzonego reduktora skrzyni, który nie jest w stanie płynnie przenosić momentu obrotowego.
Zignorowanie tych symptomów prowadzi do poważnego zużycia zębów przekładni i w konsekwencji utraty napędu. Dlatego najlepiej od razu udać się do serwisu BMW w Warszawie.
Czy niewłaściwy dobór opon może prowadzić do uszkodzenia xDrive?
Choć brzmi to zaskakująco, różnice w oponach potrafią skutecznie zniszczyć napęd xDrive. System stale analizuje prędkość obrotową kół, a jeśli jedna opona ma inny obwód toczenia – nawet minimalnie – sterownik uznaje to za poślizg. W efekcie sprzęgło wielopłytkowe pracuje bez przerwy, próbując korygować „błąd”.
Taka sytuacja prowadzi do przeciążenia skrzyni rozdzielczej BMW i szybkiego zużycia łańcucha napędowego. Z czasem pojawiają się drgania, szarpnięcia, a nawet metaliczne stuki. Dlatego przy każdej wymianie opon w samochodzie z napędem xDrive należy montować cztery identyczne opony o równym stopniu zużycia. Nawet niewielka różnica w średnicy może zadziałać jak nieustanny test wytrzymałości dla napędu.
Pamiętaj, że uszkodzony xDrive zawsze wysyła sygnały ostrzegawcze. Trzeba tylko umieć je odczytać. Niepokojące dźwięki, drgania czy opóźnione reakcje auta to objawy, których nie wolno lekceważyć. Wczesna diagnostyka BMW pozwala uniknąć kosztownej wymiany skrzynki rozdzielczej lub reduktora.